piątek, 17 lutego 2023

Charles Bukowski o kotach


 
"W kocie nie mieszkają żadne duchy ani bóstwa, nie szukaj ich (...). Kot jest obrazem wiekuistej maszynerii, tak jak morze. Nie głaszcze się morza za to, że takie piękne, ale kota można - dlaczego? - TYLKO DLATEGO, ŻE NA TO POZWALA.

 
Zezowaty kot bez ogona przyszedł pod drzwi,więc go wpuściliśmy. Stare różowe ślepia. To dopiero facet. Zwierzęta budzą natchnienie. Nie potrafią kłamać Są jak siły przyrody. Od telewizji w pięć minut jestem chory, a na zwierzę mogę patrzeć godzinami, widząc w nim tylko grację i chwałę - życie, jakie powinno być. 
 
Dobrze mieć przy sobie kilka kotów. Kiedy źle się czujesz, wystarczy na nie spojrzeć i zaraz ci się poprawi humor, bo one wiedzą, że wszystko jest tylko takie, jakie jest. Wiedzą to, i już. To wybawcy. Im więcej człowiek ma kotów, tym dłużej żyje. Jeśli masz ich sto, pożyjesz dziesięć razy dłużej, niż gdybyś miał dziesięć. 

 
Macie kota? Albo koty? Rany, jak one śpią! Potrafią przespać 20 godzin na dobę i wyglądają pięknie. Wiedzą, że nie ma czym się podniecać. Obchodzi je tylko następny posiłek. I żeby czasem zabić jakieś maleństwo. Kiedy targają mną moce, wystarczy, że przyjrzę się jednemu z moich kotów albo kilku naraz. Jest ich 9. Jeden rzut oka na któregoś z nich pogrążonego we śnie czy choćby w półśnie, i zaraz się odprężam. Pisanie to też mój kot. Pozwala mi wszystkiemu sprostać. Przynajmniej na trochę. Potem robi mi się zwarcie i muszę zaczynać od początku."
__________
Cytaty z książki: O kotach Charles Bukowski
Ilustracje Józef Wilkoń; Szczęśliwe przypadki Józefa Wilkonia Agata Napiórkowska
 

8 komentarzy:

  1. Osobiście bardziej przepadam za psami, ale przyznaję, że koty to fascynujące i bardzo niezależne stworzenia. Choć bywają też niebezpieczne, o czym mogą poświadczyć stworzonka odwiedzające karmniki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy całej mojej miłości do kotów (psy też bardzo lubię :)), muszę przyznać, że to jest poważny problem. Są badania naukowe, przeprowadzone także w Polsce, że wolno puszczane koty sieją spustoszenie wśród populacji ptaków.

      Usuń
  2. A mi mówią, że mam dużo kotów, a to raptem 4 sztuki. Moje ulubione powiedzonko, ale nie pamiętam czyje, to: „Życie bywa skomplikowane, więc lepiej się zdrzemnąć”.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo kocie powiedzonko :) Cztery koty to już stado!

      Usuń
  3. Kotów nie miałam, nie mam i mieć nie będę. Ale psy to zupełnie inna sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że jest w komentarzach silna frakcja miłośników psów ;)

      Usuń
  4. Ciekawe cytaty i ilustracje. Miałam kota, już jest od lat w lepszym świecie. Często go wspominam, to był prawdziwy oryginał! ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję :) Mój kot też już odszedł parę lat temu.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.