czwartek, 14 grudnia 2023

Podsumowanie (3) - 10 ulubionych książek literatury faktu

Na liście poniżej znajduje się dziesięć moich ulubionych książek z szeroko rozumianej literatury faktu, o których opinie ukazały się na blogu. Wybór nie był łatwy. Starałam się, aby ten wybrany zestaw był zróżnicowany. Są tu zarówno: zbiór esejów, poradnik, reportaże literackie, książki biograficzne czy wreszcie popularnonaukowe. Wszystkie gorąco polecam. Książki ułożone są alfabetycznie według nazwisk autorów. 
 
1.
Literacki reportaż, w którym kluczową rolę odgrywa pudełko z listami. Napisany jest w sposób bardzo poruszający i wnikliwy. Pokazuje na przykładzie losów jednego chłopca stosunek neutralnej Szwecji do nazizmu i jego ofiar w czasie drugiej wojny światowej.
 
2.
Boginie w każdej kobiecie Jean Sinody Bolen 
Poradnik odwołujący się mitologii greckiej. Mity mają być narzędziem do przyjrzenia się wewnętrznym wzorcom, prowadzić do zrozumienia siebie i zmiany. To, co wyróżnia ten poradnik spośród wielu innych jest jego sugestywność. Bohaterki poradnika, tytułowe boginie, widzi się po jego przeczytaniu wszędzie. Ja zobaczyłam je najwyraźniej w filmach i świetnie się bawiłam pisząc o nich dwa wpisy.
 
3.
Ukryte życie lasu  David Haskell 
Zapiski z obserwacji życia w lesie prowadzone przez jeden rok. Książka będąca nie tylko źródłem przystępnie podanej wiedzy przyrodniczej, ale też próbą holistycznego spojrzenia na naturę, zobaczenia całości we fragmencie, świata w ziarenku piasku
 
4.
Pogrzebać kajdany Adam Hochschild
Nigdy nie należy wątpić w to, że mała grupa przejętych, zaangażowanych w sprawę ludzi może zmienić świat. Tak naprawdę to jedyny sposób - pisze na pierwszych stronach swojego reportażu historycznego Adam Hochschild. Na dowód prawdziwości powyższego twierdzenia przedstawia historię pierwszego masowego ruchu społecznego, który narodził po spotkaniu w londyńskiej drukarni 22 maja 1787 roku, gdzie kilkunastu mężczyzn w czarnych wysokich kapeluszach przysięgło, że zrobią wszystko, co w ich mocy, aby znieść handel niewolnikami. 

5.
Autobiograficzna książka o zetknięciu się ze śmiercią, oddająca z wielką wrażliwością całą gamę towarzyszących temu uczuć. 

6.
Saunders zaprasza czytelników do wspólnego przeczytania i przeanalizowania siedmiu opowiadań z klasyki rosyjskiej. Jest to książka łącząca pasjonujące wykłady i poradnik dla pisarzy, przepełniona wiarą w siłę literatury. 

7.
Pierścienie Saturna  W. G. Sebald 
Podstawę tej książki stanowi odbyta przez autora w 1992 roku podróż po wschodniej Anglii. Wokół niej rozrastają się eseje, opowiadające o kruchości i przemijalności świata. Rzecz zachwycająca swoją erudycją, spokojnym, melancholijnym pięknem. 

8.
Innego końca świata nie będzie Barbara Skarga, Katarzyna Jankowska, Piotr Mucharski 
Wywiad rzeka z Barbarą Skargą o polskiej historii, dwudziestoleciu międzywojennym, wojnie, o kondycji człowieka, człowieczeństwie, o kształtowaniu się wielkich idei filozoficznych. W skrócie: fascynująca rozmowa o życiu i filozofii.
 
9.
Wszystkie książki Snydera są warte uwagi, podobnie jak jego wykłady na YouTube o historii Ukrainy. W tej pozycji autor kładzie nacisk na to, jak istotna dla zrozumienia przebiegu Holokaustu jest relacja między istnieniem państwa a masowym mordem.
 
10.
Porządek dnia Eric Vuillard 
Chociaż książka skupia się na konkretnych wydarzeniach historycznych, dziejących się kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej to opowiada uniwersalną, niestety powtarzalną, historię o banalności zła. 

7 komentarzy:

  1. Szczerze mówiąc, mam problem z literaturą faktu, zawsze bardziej nęcą mnie opowiadania bądź powieści. Niemniej, niektóre z proponowanych pozycji mocno mnie kuszą (zwłaszcza szósta!).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też preferuję fikcję. :)
      "Kąpiel w stawie podczas deszczu" zawiera w sobie te siedem opowiadań z klasyki rosyjskiej, więc tym bardziej polecam.
      Galene

      Usuń
    2. Dziękuję. Skorzystam z podpowiedzi. :)

      Usuń
    3. Heh, ja niby też nie jestem fanem literatury faktu czy (auto)biografii, ale jak się popatrzy z perspektywy czasu na czytane pozycje, to nagle okazuje się, że tego typu dzieł jest niemało, ba, wiele z nich zapada w pamięć jako naprawdę wartościowe tytuły ;)

      Usuń
    4. Tak, sporo jest wartościowych i pewnie wiele przegapiam sięgając częściej po fikcję, czego żałuję. Wszystkie wyżej wymienione tytuły polecam, a zwłaszcza dwie ostatnie, bo mi się wydają najbliższe Twoim zainteresowaniom (choć oczywiście mogę się mylić)
      Galene

      Usuń
  2. Myślałam, że nie będę znała żadnej książek z Twojej listy (bo czytam niewiele literatury faktu), ale jednak znam i to aż trzy :-). "Jestem, jestem, jestem" Maggie O'Farrell - to moja ukochana pisarka, "Pierścienie Saturna" - to chyba moja ulubiona książka Sebalda, "Porządek dnia" - odkrywcze podejście do historii.
    W planach mam "Kąpiel w stawie podczas deszczu", a także "Pogrzebać kajdany" - dzięki za przypomnienie o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będę sięgać po inne książki Maggie O'Farrell :)
      "Porządek dnia" to w moim przypadku książka, którą przeczytałam niedługo po napadzie Rosji na Ukrainę, więc pewnie dlatego zrobiła na mnie takie wrażenie tym, jak pokazuje "hodowanie" zła.
      "Pogrzebać kajdany" jest mniej znaną książką Hochschilda niż znakomity "Duch króla Leopolda", ale też bardzo wartą uwagi. Powinna być szerzej znana, bo opowiada o nadziei, nawet jeśli niełatwej.
      Galene

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.