piątek, 15 grudnia 2023

Podsumowanie (4) - 10 ulubionych powieści

Jednym z głównych założeń mojego bloga jest pisanie o książkach, które mi się podobają, zachwycają, które uważam za bardzo dobre i godne polecenia. Czytam też przeważnie powieści, więc przy pisaniu poniższego wpisu trochę pożałowałam mojego pomysłu sprzed paru dni wybrania dziesięciu ulubionych książek, bo wybór okazał się trudny i wiele pozycji skreśliłam z pierwszej wersji tej listy bardzo niechętnie. Powstał zestaw książek szczególnie mi bliskich, ale zdaję sobie sprawę, że innego dnia zadecydowałabym inaczej. 
Książki zamieszczone są w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów. 
 
1.
Odpływ Lars Saabye Christensen
To zachwycająca powieść o dorastaniu, o pewnych pamiętnych wakacjach na norweskiej wyspie w lipcu 1969 roku, kiedy ludzie pierwszy raz lądowali na Księżycu, opowiedziana z perspektywy dorosłego mężczyzny usiłującego pogodzić się ze stratą.
 
2.
Piranesi Susanna Clarke 
Niewielka książka z gatunku fantastyki. Najbardziej fascynujące jest w niej to, jak dużo przestrzeni i wolności zostawia ona czytelnikowi na snucie własnych skojarzeń i refleksji. Czytanie tej powieści przypomina w pewien sposób leżenie na łące i patrzenie w niebo na płynące chmury.
 
3.
Ze wszystkich znanych mi utworów tego autora, ta powieść zrobiła na mnie największe wrażenie. Opowiada o wyborze radykalnej wolności. W obronie przed wojną i zniewoleniem, jakie ona niesie,  Michaela K. decyduje się na ekstremalny powrót do natury. Jest artystą ucieczek wymykającym się z wszelkich wiezień, kimś kto odmawia istnienia we wspólnocie ludzkiej.
 
4.
Siddhartha Hermann Hesse 
Wielka pochwała indywidualizmu i poszukiwania prawdy. Książka będąca rodzajem ogromnie poruszającej medytacji nad życiem, której poszczególne rozdziały będą oddziaływać na czytelnika z odmienną intensywnością zależnie od jego osobistych doświadczeń. 
 
5.
Układ okresowy Primo Levi
Ten utwór wymyka się klasyfikacji, a jednak ze względu na wybitne walory literackie - najbliższy jest chyba powieści. I to powieści przepełnionej głębokim humanizmem, jakkolwiek by to banalnie zabrzmiało. Pokazuje relacje między nauką a życiem. Przyznano jej także tytuł najlepszej książki naukowej, jaka powstała (proszę sobie obejrzeć listę książek, jakie pokonała w konkursie, w którym zdobyła to miano). 
 
6.
Tylko Beatrycze Teodor Parnicki 
Powieść dziejąca się w średniowieczu (początek XIV wieku) i opowiadająca nie tylko o wydarzeniach historycznych, ale będąca także refleksją nad dochodzeniem do prawdy historycznej. Bardzo gęsta i eksperymentalna proza. Dziwna i piękna w swojej złożoności. Osnuta wokół zakończenia wiersza Lechonia, będącego też mottem książki: Nie ma nieba ni ziemi, otchłani ni piekła, Jest tylko Beatrycze. I właśnie jej nie ma. 
 
7.
Franny i Zooey J. D. Salinger
Niewielka książka opowiadająca o szukaniu poczucia sensu w życiu. Pozbawiona akcji, składająca się z długich rozmów, z których te najważniejsze toczą się między rodzeństwem Franny i Zooeyem. 
 
8. 
Grona gniewu John Steinbeck
Powieść opowiadająca o kryzysie lat trzydziestych ubiegłego wieku, o biedzie, bezsilności, ale też o małych i wielkich gestach ludzkiej solidarności. Określenie wielka amerykańska powieść drogi pasuje tu idealnie. 

9.
Matei Brunul Lucian Dan Teodorovici 
Książka o Rumunii lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Autorowi, dzięki temu, że główny bohater jego powieści jest lalkarzem, udaje się fenomenalnie pokazać, z jednej strony istotę dyktatury, z drugiej, że sztuka jest czymś, co pozwala radzić sobie ze skrajnie trudną rzeczywistością. 
 
10.
Pałac lodowy Tarjei Vesaas  
Mroczna, piękna i smutna historia o stracie i żałobie opowiedziana za pomocą zimowych, poetyckich obrazów.

10 komentarzy:

  1. Z tej listy czytałam jedynie piękny „Pałac lodowy”. I widzę, że muszę sięgnąć po „Życie i czasy Micheala K.”, bo bardzo mnie ciekawi ktoś, który decyduje się na ucieczkę od ludzi i powrót do natury. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa, jak odebrałabyś tę powieść :) Gorąco ją polecam.
      Galene

      Usuń
  2. Nie czytałam "Odpływu", ale mam zamiar - nie mam żadnych wątpliwości, że będzie to wspaniała literacka przygoda. Ja z kolei uwielbiam "Półbrata".
    "Życie i czasy Michaela K." ma niesamowitą atmosferę, genialna książka, a "Matei Brunul" - to jest rzeczywiście literackie odkrycie. Ta książka ugruntowała moją miłość do literatury rumuńskiej.
    "Piranesi" - ależ głośno o tej książce! Co w niej takiego wyjątkowego?
    "Pałac lodowy" od dawna mam na liście do przeczytania.
    Dzięki za inspirujące zestawienie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :)
      U mnie z kolei "Półbrat" jest na liście książek, które muszę koniecznie przeczytać :)
      Jeśli chodzi o "Piranesiego", to może lepiej nie mieć zbyt dużych oczekiwań w stosunku do tej powieści, bo ona jest dość prostą historią z gatunku fantastyki, choć zaczyna się w niesamowitym miejscu w towarzystwie dziwnego bohatera. Uważam, że wyjątkowość jej polega na tym, że dla każdego odbiorcy jest trochę o czymś innym, pozwala mu snuć własne skojarzenia, odniesienia. Chyba w tej wolności tkwi jej urok dla czytelników, choć przecież nie wszystkich, bo widziałam też i negatywne opinie.
      "Pałac lodowy" bardzo polecam :)
      Galene

      Usuń
  3. Szczerze przyznam, że zaskoczyła mnie - i zaimponowała mi - obecność Parnickiego w tym zestawieniu. To trudna i, mam wrażenie, niszowa literatura. Chapeau.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Trafiłam na ekranizację Parnickiego dość przypadkowo w TVP Kultura, więc potem sięgnęłam po książkę.
      Galene

      Usuń
  4. Podziwiam, że udało Ci się sposród tylu książek wybrać te dziesięć... Sama miałabym z tym spory problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ułatwiłam sobie zadanie ograniczając się tylko do tych książek, o których pisałam na blogu, ale i tak było trudno. :)
      Galene

      Usuń
  5. Czytałem jedynie książką "Franny i Zooey" i w sumie to się cieszę, bo to oznacza, że jeszcze 9 bardzo dobrych powieści dopiero przede mną ;)

    A co do takich list, to fakt faktem, że ich ułożenie to nie lada sztuka. Ja bym chyba dał radę wskazać 10 najciekawszych książek, ale przeczytanych danego roku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie bardzo gorąco polecam :) "Piranesiego" zaś w przerwie między bardziej wymagającymi lekturami.
      Jako miłośniczka list wszelakich, a książkowych zwłaszcza, chętnie zapoznałabym się z Twoją listą najciekawszych książek danego roku :)
      Galene

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.