piątek, 5 maja 2023

"Jabłonka" Wisława Szymborska

W raju majowym, pod piękną jabłonką,
co się kwiatami jak śmiechem zanosi,
 
pod nieświadomą dobrego i złego, 
pod wzruszającą na to gałęziami,
 
pod niczyją, ktokolwiek powie o niej moja,
pod obciążoną tylko przeczuciem owocu,
 
pod nieciekawą, który rok, jaki kraj,
co za planeta i dokąd się toczy,
 
pod tak mało mi krewną, tak bardzo mi inną,
że ani nie pociesza mnie, ani przeraża,

pod obojętną, cokolwiek się stanie, 
pod drżącą z cierpliwości każdym listkiem, 

pod niepojętą, jakby mi się śniła, 
albo śniło się wszystko oprócz niej
zbyt zrozumiale i zarozumiale -

pozostać jeszcze, nie wracać do domu.
Do domu wracać chcą tylko więźniowie. 
_____
Wielka Liczba Wisława Szymborska, Wydawnictwo Znak; Kraków 2021

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.