czwartek, 30 czerwca 2016

30 czerwca - rocznica urodzin Czesława Miłosza

Rozmowa płocha
- Moja przeszłość to nad morzem podróż głupiego motyla
   - Moja przyszłość to ogród gdzie kucharka zarzyna koguta. 
Cóż ja mam, z moim bólem i buntem?
- Chwilę weź jedną, a gdy się rozchyli 
Jak dłonie złożone piękna muszla chwili
Co widzisz?
- Perłę, sekundę. 
- Na dnie sekundy, perły, różowe promienie,
Na dnie sekundy, perły, co widzisz złotniku?
Czy to odblask pożaru oczy twoje przykuł?
Czy to pamięć?
- Nie. To gwiazda, mgnienie. 
- W mgnieniu jednym, w tej gwieździe czasowi 
odjętej
Co widzisz kiedy wicher zmienności ustaje?
- Ziemię, niebo i morze, ładowne okręty, 
Wiosny mokre od rosy i zamorskie kraje. 
Na te, w spokojnym blasku ukazane dziwy
      Spoglądam i nie pragnę, bo jestem szczęśliwy. 

________
Rozmowa płocha (1944) z tomu To, co pisałem. Wiersze. Czesława Miłosza; wybór, układ i posłowie Włodzimierz Bolecki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.