poniedziałek, 3 lipca 2023

3 lipca - 140 rocznica urodzin Franza Kafki


Nocą
 
"Pogrążony w nocy. Podobnie jak się czasem pochyla głowę, aby rozmyślać, tak pogrążyć się całkiem w nocy. Dookoła ludzie śpią. Małe widowisko, niewinne okłamywanie samego siebie, że śpią w domach, w solidnych łózkach, pod solidnym dachem, wyciągnięci lub skuleni na materacach, na prześcieradłach, pod kołdrami, w rzeczywistości odnaleźli się jak kiedyś i jak potem w pustynnej okolicy - obozowisko na wolnym powietrzu, nieprzejrzana liczba ludzi, wojsko, naród, pod zimnym niebem na zimnej przestrzeni, powaleni tam, gdzie przedtem stali, z czołami wspartymi o ramiona, z twarzami zwróconymi ku ziemi, spokojnie oddychając. A ty czuwasz, jesteś jednym ze strażników, dostrzegasz następnego, wymachując głownią wydobytą ze stosu chrustu obok ciebie. Dlaczego czuwasz? Ktoś musi czuwać. Ktoś tu musi być."
____________
Przełożył Roman Karst
Opowieści i przypowieści Franz Kafka
Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 2016
 

4 komentarze:

  1. Zdecydowanie do przaeczytatania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się :) Przeczytałam kiedyś kilkanaście opowiadań z tego tomu. Teraz zamierzam przeczytać całość.

      Usuń
  2. No to mam kolejną lekturę do nadrobienia :)
    Póki co przeczytałam "Proces" i "Zamek"...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam do nadrobienia "Zamek" i "Proces" w sumie też, bo prawie nic z niego nie pamiętam :)

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.