piątek, 22 maja 2015

"Księgi mówią o księgach", czyli wpis o planach czytelniczych

W tym roku mija 750 rocznica urodzin Dantego, który przyszedł na świat, jak podaje włoska Wikipedia między 22 maja a 13 czerwca 1265 roku. Tak okrągłą datę postanowiłam uczcić przeczytaniem Boskiej Komedii. Pierwszy raz o tej książce usłyszałam zaczytując się w dzieciństwie Makuszyńskim. Cytat z niej był kluczem do rozwiązania zagadki, dlaczego w pewnym kresowym dworku krótko przed wybuchem drugiej wojny światowej znalazł się złodziej, który upodobał sobie kradzieże drzwi. W czasach licealnych, kiedy dzieło Dantego było lekturą obowiązkową, przeczytałam tylko Piekło. Może, więc teraz nadszedł czas, aby nadrobić zaległości i zapoznać się z całością. A także przeczytać kilka książek, w których nawiązania do Boskiej Komedii odrywają istotną rolę, (oczywiście zdając sobie sprawę, że to arcydzieło wywarło znaczący wpływ na kulturę europejską i odwołania do niego w poezji są być może prawie tak liczne jak do Biblii). Przyszły mi na myśl następujące tytuły:

Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego (powtórna lektura, tu krótka notka o adaptacji filmowej),
Klub Dantego Matthew Pearla,
Inferno Dana Browna,
Rzymska Komedia Jarosława Mikołajewskiego.

Termin tego powiedzmy osobistego wyzwania czytelniczego ustalam na koniec roku. Na zakończenie urocza piosenka, która  niepoważnie, ale na zawsze skojarzyła mi się z Boską Komedią. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.