niedziela, 1 stycznia 2017

"I pieśnią całe ogarniam niebiosy..." — życzenia noworoczne


Wszystkim tu zaglądającym życzę pomyślności w Nowym Roku.
 Oby nadchodzący 2017 rok pod każdym względem, nie tylko czytelniczym, był lepszy niż miniony.

W 2017 mija sto czterdziesta rocznica urodzin i osiemdziesiąta śmierci Bolesława Leśmiana. Z tej okazji siedem moich ulubionych muzycznych interpretacji wierszy poety zaśpiewanych przez różnych twórców.

1. "Ballada bezludna" - wiersz z cyklu Ballady, z tomu Łąka (1920). Śpiewa Magda Umer:
2."Boże, pełen w niebie chwały" z wydanego pośmiertnie tomu Dziejba leśna (1938). Utwór znalazł się na płycie Starego dobrego małżeństwa: Pod wielkim dachem nieba z 1992 roku.

 
 3."Com uczynił..." (Dziejba leśna). Wykonanie Czesława Niemena pochodzi z płyty z 1972. Ponieważ utwór trwa osiem minut poniżej tylko fragment. Tu dłuższa wersja
 
 4. "Strój" z cyklu Ballady z tomu Łąka. Piosenka z autorskiego albumu Magdy Kumorek pod tytułem: Śmiercie (2013); powstałego, jak pisze sama aktorka, z miłości do polskiej muzyki ludowej i twórczości Bolesława Leśmiana.
 

5. "Śni się liściom nieskończoność" to końcowy fragment Pana Błyszczyńskiego z Napoju cienistego (1936). Utwór pochodzi z płyty Gdzie ty jesteś  Magdy Umer z roku 1995.
 
6. "Wiedza" z cyklu Spojrzystość (Napój cienisty). W 2009 roku zespół Pustki nagrał płytę z poezją polską po tytułem: Kalambury. Gościnnie Leśmiana zaśpiewała Katarzyna Nosowska
 
7. "Wiersz księżycowy" (Napój cienisty), w wykonaniu wokalistki związanej z "Piwnicą pod Baranami", Nataszy Czarmińskiej.

4 komentarze:

  1. Świetny ten zestaw. Nie znałam wiekszości wykonań. Dzięki! A myślisz, że Czesława Miłosza też ktoś jeszcze śpiewa oprócz Czesława Mozila? Płyta Mozila dowiodła, że wiersze Miłosza nadają się wprost wyśmienicie do śpiewania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się podoba.:)
      Nie znam niestety żadnego twórcy śpiewającego Miłosza. Nawet prawdę mówiąc, Czesława Mozila muszę nadrobić, bo mi jego płyta jakoś umknęła.

      Usuń
    2. Aj, a już liczyłam, że odwalisz za mnie robotę, bo mam ogromna ochotę na więcej śpiewanego Miłosza ;-)

      Płyta Mozila podoba mi się szalenie! Nie podejrzewałam, że to taki wrażliwy artysta. Tam nie ma ani jednego złego utworu, a kilka jest fantastycznych, np. Postój zimowy. Oczywiście, jak to u Mozila, bardzo niepokojący klimat teledysku. https://www.youtube.com/watch?v=5mQuboeiKng

      Usuń
    3. Teledysk jest bardzo poruszający, zwłaszcza zakończenie: "Zimo dobra, bielą otul nas...Z dawnych smutków oczyść naszą twarz..."

      Dziękuję za polecenie. Będę słuchać.:)

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Uprzejmie proszę o kilka słów opisu, jeśli ktoś zamieszcza link.